Monday, November 15, 2010

Apakah pula Takaful?

Takaful ini bermaksud bantu - membantu. Dalam istilah insurans takaful bermaksud pakatan satu kumpulan untuk saling jamin-menjamin dan bantu membantu antara satu sama lain ketika para peserta kumpulan tersebut dilanda musibah.

Takaful terbahagi kepada 2 kelas iaitu Takaful Keluarga dan Takaful Am.

Takaful Keluarga – adalah simpanan dan pelaburan jangka masa panjang dengan tempoh matang yang telah ditetapkan

Takaful Am – perlindungan jangka masa pendek terhadap harta benda dan liability

Saya akan fokus kepada Takaful Kekuarga. Ada pelbagai pilihan produk Takaful Keluarga yang kita boleh pilih berdasarkan keperluan kita. Antara produk Takaful Keluarga adalah seperti berikut:


Antara killer product ialah Investment Link Takaful. Saya menggalakkan ramai client untuk mencarum di Investment Link Takaful kerana pelan ini merangkumi 3 dalam satu iaitu perlindungan, pelaburan dan medical. Saya beri satu contoh senario bagi Cik Anis;

Umur: 28 tahun, tidak merokok dan tidak pernah diagnose berpenyakit
Premium: RM200
Sum Assured (upon death): RM30,000
Critical Illness (upon diagnosed): RM10,000
Medical Card: RM150,000
Hospital Benefit: RM400 per day
Total Investment (after 50 years): RM180,000 approximate based on 9% divident.
Policy effective date: 2008

Dengan adanya polisi ini Cik Anis tidak perlu risau jika sehingga tamat caruman, beliau sihat walafiat, beliau still akan dapat saving / investment sebanyak RM180,000. Dan sekiranya on the way, beliau disahkan berpenyakit (critical illness), even selepas hari ke 2 mencarum, premium beliau akan ditanggung sepenuhnya oleh Prudential. Inilah yang dikatakan 3 in 1 investment link yang tiada pada sesetengah pelan insurans. Berbanding dgn pelan insuran bukan investment link jika jatuh sakit, hanya medical yang waive, sedangkan premium bagi investment dan saving masih perlu di bayar sehingga tamat caruman.

Jadi di sini, apa yang saya cuba sampaikan ialah kita perlu di'educate' tentang polisi kita, jangan biarkan bila dah sakit baru tahu, itu ini tak boleh waive/ claim/etc. Get yourself educate today!

Jangan lupa hubungi saya bagi maklumat lanjut tentang pelan insurans yang terbaik untuk kita.

Nora: 019-2165100

No comments:

Post a Comment